Benjamin Wolffs samling af akvareller af indisk kunstner, tidlig 19. århundrede, Felicity Hall. The Seat of Capt. George Cruttenden, 14. juli 1800
Erhvervet af Kulturværdiudvalget i 2017 og overdraget til Nationalmuseet.
Om samlingen
Benjamin Wolff (1790-1866) var en dansk godsejer og kunstsamler. Akvarellerne er et sjældent eksempel på billeddokumentation af hverdagen i kolonierne i 1800-tallet.
Udvalgets begrundelse for erhvervelsen
Argumentet for at bevare akvarellerne af den unge Sarah Cruttenden (senere gift Wolff) er, at de viser et sjældent tværkulturelt samvær mellem europæiske børn og deres indiske tjenestefolk. Kolonialismen er en central del af Danmarks og Europas historie, men hverdagen i kolonierne er sjældent blevet dokumenteret i billedform som her. Desuden dokumenterer billederne det tidlige 1800-tals mode: højtaljet kjole i de tynde indiske bomuldsstoffer, som var en af de væsentligste årsager til, at europæerne indledte deres handelstogter til Indien. Dette maleri vil kunne fortælle meget kolonihistorie i en udstilling og anden formidling.
Den særlige danske forbindelse består i, at Sarah senere blev gift med Benjamin Wolffs bror og flyttede til København, hvor hun blev malet af Eckersberg.
Finansiering
Købet af er finansieret af generøse donationer fra Nationalmuseets Fond til Videnskabelige Undersøgelser og Erhvervelser.
Deponering
Både denne og årets anden erhvervelse fra Benjamin Wolffs samling er deponeret i Nationalmuseet.
Tillige beskrevet i Kulturværdiudvalgets årsberetning for 2017.
ID: ACC-2017-3